Vid 17-tiden denna härliga tisdagskväll samlades cirka 45 förväntansfulla medlemmar till Väsby Promotion på bryggan vid Harvaviken för att få gå ombord på Arona, en anrik 100-åring, och lite till. Arona beställdes år 1903 som privat ånglustjakt åt grosshandlare Edward Cederlund och det är i sig en stor upplevelse att bara få färdas ombord. Med sin blanka mahognyinredning, lackad teak och med mässingsdetaljer, känner man verkligen historiens vingslag.
Sedan byggnadsåret 1904 har hon haft många ägare. Nuvarande ägare, sedan 2003 är Gunnar och Kerstin Haglund. Två veteranbåtsentusiaster som har lagt ner mycket tid, själ och hjärta på att få båten i sådant fint skick.
Paret mötte upp och välkomnades oss ombord, de bjöd på välkomstdrink och berättade lite kort om båten och dess historia. Det blev en fantastisk tur med god mat och dryck, musik och trevligt umgänge. Vi fick även en guidad tur av Roland Storm, som berättade om det historiska farvattnet. Även Rurik Ankarcrona och Mia Eriksson flikade in med berättelser.
Prick klockan 21.00 är vi tillbaka i Harvaviken. -Ni sa ju att vi skulle vara tillbaka då, säger Gunnar. Det märks att han har rutin och kan sina turer. Nöjda och glada lämnar vi Arona, för den här gången, men vi ses alldeles säkert igen.
Tack till er medlemmar för att ni kom och gjorde denna kväll så trevlig! Tack också till Gunnar och Kerstin på Rederi Arona för en fantastisk upplevelse och för att ni bjuder så på er själva.
Kort fakta om Arona
Arona beställdes år 1903 som privat ånglustjakt av grosshandlare Edward Cederlund jr, Stocksund, och byggdes på Lindbergs Verkstad AB. Efter en glansperiod i Stockholms skärgård såldes hon ca 1914 till Hjalmar Nobel, brorson till Alfred Nobel, och senare till snusfabrikören Robert Ljunglöf.
Härefter fick hon ligga och förfalla till år 1943 då grosshandlare K.P.Svensson på Hasslö i Karlskrona skärgård inköpte henne för ca 27.000 kronor. Efter mindre renovering satte han sedan henne i trafik mellan Hasslö och Karlskrona, där hon gick till 1957. Då var ångmaskinen slut, hon fick en dieselmotor och såldes till Aspö trafikbolag, som sedemera såldes till Karlskrona kommun. 1983 såldes hon igen, renoverades och gick sedan i trafik mellan Färjestaden och Kalmar, med sex turer dagligen.
Efter ytterligare några ägare hamnade hon 2004 hos Gunnar och Kerstin Haglund, då som pigg 100-åring.