Är det alltid kunden som avgör om ett kundbemötande är bra eller dåligt? Eller kan det också vara chefen, medarbetarna, bemötaren själv eller till och med konkurrenterna? Under frukostföreläsningen med Jonatan Mathiasson fick de drygt 40 deltagarna både teoretisk och praktisk information om hur man kan tänka och arbeta med kundbemötande inom ett företag eller en organisation.
Under föreläsningen gick Jonatan, som själv har lång erfarenhet av att arbeta i butik, igenom:
- Vad servicerollen innebär
- Se butiken som en scen, kliv in i din roll
- Hur vi bättre kan hantera den känslomässiga stress som arbetet främst i butik ibland kan innebära
Jonatan berättade om att man kan dela in service i två delar: teknisk service och kundbemötande. Den tekniska servicen handlar om varan/produkten du köper, om det finns parkeringar, om toaletten är ren etc. Kundbemötandet handlar om mottagandet och känslan hos kunden. Enligt en undersökning som Jonatan visade är den vanligaste anledningen till att någon väljer att bli kund hos ett företag är att det är produkten som lockar. När det gäller att kunden lämnar, då är det dålig service det handlar om.
Ett annat exempel Jonatan berättade om vad när ett callcenter blev uppringt av många kunder som hade problem med sitt bredband. Trots att ingenting kunde åtgärdas på flera dagar steg kundnöjdheten tack vare gott kundbemötande. Att arbeta med att organisationen har ett gott kundbemötande är alltså väldigt viktigt.