Väsby Hockey har värvat Mårten Erixzon som marknadschef i organisationen. I rollen som marknadschef så kommer Mårten att utveckla och förbättra affärsområdet och öka samarbetspartners och medlemmarnas engagemang i föreningen. Fokus kommer att ligga på att hitta flera samarbetspartners samt behålla befintliga och därigenom på sikt öka klubbens intäkter. Vi träffade Mårten på hans kontor i Bredden för att ställa några frågor om hans nya tjänst.
Grattis till utnämningen som ny marknadschef i föreningen Väsby Hockey! Berätta, hur känns det?
– Tack så mycket, det är fantastiskt spännande och otroligt roligt. Jag blev tillfrågad strax före midsommar av Väsby Hockeys ordförande Jukka Tuurala. Det är mycket spännande, roligt och utmanande, jag älskar ju sport, hockey, tennis, trav och jag älskar business. Jag har kört i snart tre månader med det här och vi har kommit otroligt långt med verksamheten. Jättekul!
Vad är din ambition med din roll som marknadschef?
– Planerna är väldigt enkla, det är att hockeyklubben ska utvecklas och komma tillbaka till Hockeyallsvensk nivå. Vi är i Hockeyettan idag, ett av 46 lag, vi ska bli ett hockeyallsvenskt lag, sportsligt en av 16, SHL är för långt bort. Min ambition och ett av mina delmål är att marknadsavdelningen och min roll som marknadschef, ska hålla en hög nivå och en hockeyallsvensk kvalitet.
Du driver själv ett företag, Team JAMEC, på vilket sätt kommer det in i hockeyn?
– Team JAMEC är ett rent försäljning och marknadsföringsföretag, som bygger på kundkontakter, att nå ut till små och stora företag. Jag har tänkt på det här redan 1988 då min firma i Östersund sponsrade olika sportaktiviteter.
Hur ser din 3-årsplan för Väsby Hockey ut?
– Jag fick en budget tilldelad till mig som Väsby Hockey hade förberett, innan jag var aktuell. Vi kommer även att utöka aktiviteterna i ishallen så att sponsorföretagen känner sig delaktiga, t.ex. inför säsongen som drar igång nu. Vi kommer även ha en aktivitet i Penthouse på Scandic Infra City Hotell. Mycket saker är på gång.
Både Team JAMEC och Väsby Hockey är medlemmar i Väsby Promotion. Skulle du se dig själv som en föreningsmänniska?
– Nej, jag är affärsman och driver en förening som ett företag. Så ser jag det. Ideellt behövs alltid, såklart, för att kunna få till en verksamhet, men i det rent proffsiga så krävs det att man har tydliga roller och vågar ta beslut och driva det framåt. Jag har alltid velat haft den här typen av roll men jag har inte vetat var. Men i och med att Väsby Hockeys ordförande Jukka Tuurala är affärsman och vill driva Väsby Hockey som ett företag så gynnade det mig. För mig ska det vara rakt, tydligt och enkelt, det får inte vara för mycket svammel, tyck och tänk , man har planer men ingenting blir gjort, det funkar inte för mig.
Team JAMEC är med som utställare på näringslivsdagen den 9 oktober. Vad var det som fick er att fatta det beslutet?
– Jag har tänkt att ställa ut när det är dags att verka på lokal marknad, vilket det är nu, tack vare att jag blev marknadschef för Väsby Hockey, så nu kör jag!
Vad ser du för värde med att vara medlem i Väsby Promotion?
– I år är det mer ett värde att få mer kontakt med lokala företagare, för Väsby Hockeys räkning. Innan var det ju mer socialt och trevligt, i och med att jag verkar i Sverige och Norden. Men i år är det mer för hockeyns räkning för att få kontakt med kommande nya partners.
Hur kommer du att kombinera och dra värde av de två olika organisationerna, Team JAMEC och Väsby Hockey?
– Det är säsongsbetonat, med Väsby Hockey så jobbar jag hela sommaren. Sen har jag mina ”berömda” skohorn som vi har tryckt upp 250 stycken av, vi säljer dem till supportrar för 200 kronor styck, 100 kronor går till en ungdomsfond, här har även några privatpersoner gått in med 25.000 kronor var. Den fonden kan ungdomar som inte har ekonomisk möjlighet att köpa hockeyutrustning, söka stöd ifrån. Det är så enormt dyrt med hockey, jag är ju själv gammal hockeygrabb och min yngsta son är målvakt i Väsby Hockey. Det här är en start i alla fall, så att de som kommer in i hockeyn inte behöver sluta för att det är för dyrt.
Hur skulle du beskriva dig själv som person?
– En glad snubbe som gillar att gasa och inte bromsa.
Det vittnar ju även Team JAMEC om också, med tanke på er palett med olika tjänster.
– Dels har vi ju VQ Legal som en tjänst för advokatbyråer, den har jag lyckats väldigt framgångsrikt med och försörjer mig och verksamheten, som en stabil grund. Nästa del är profilpresenter, som skohornen, som är en rolig pryl som är lätt att sälja. Den tredje biten är JAMEC Artist, med olika artister.
En klassisk entreprenör med andra ord, ser affärsmöjligheter i allt och springer fort. Gasa, inte bromsa.
– Ha ha, stämmer. Det stämmer väldigt bra.
Läs mer om Väsby Hockey och Team JAMEC.