PRESSMEDDELANDE från Svenskt Näringsliv: Företagsklimatet blir bättre i Upplands Väsby. Att det är enkelt att komma i kontakt med kommunen och rimliga handläggningstider ligger bakom företagens positiva uppfattning. Det visar Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning om företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Över 30 000 företagare runtom i Sverige har satt betyg på sin kommun.
Områden som företagarna har betygsatt är bland annat attityder till företagande, konkurrens från kommunala verksamheter samt kommunens service till företagen.
- Skillnaderna mot förra året är små. Men kommunen går svagt framåt på i stort sett samtliga områden som vi undersöker. Företagen ser bland annat små förbättringar i kommunens service och i kommunpolitikernas attityder, säger Annika Bröms, regionchef på Svenskt Näringsliv.
Upplands Väsbyföretagens sammanfattande omdöme om företagsklimatet i staden är närmar sig bra (3,9 av 6). Högst betyg i länet får Solna (4,1) och Upplands-Bro (4,0).
- De vanligaste kontakterna som företagen har med sin kommun är med tjänstemän i tillstånds- och tillsynsärenden. Att arbeta med vägledande myndighetsutövning, korta handläggningstider och att öka tjänstemännens förståelse för företagens vardag förbättrar företagsklimatet. Solna och Upplands-Bro kan tjäna som förebilder för länets kommuner inom de områdena, säger Annika Bröms.
Bland länets kommuner förbättras företagsklimatet i tolv kommuner, medan företagen ger ett lägre betyg i sju kommuner. I resterande kommuner ligger det sammanfattande omdömet stilla sedan förra året.
Ta del av enkätresultaten och mycket annan information på www.foretagsklimat.se. Enkätresultatet ligger till grund för Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner. Rankingen presenteras den 24 september.